اصغز سلیمی

اصغر سلیمی *

مجلس یازدهم باتوجه به کارشناسی‌ها و ارزیابی‌های انجام‌گرفته، قانون ساماندهی صنعت خودرو را به تصویب رساند و پیش‌بینی‌هایی برای رفع مشکلات تولید داخل، سازوکار اسقاط خودرو و واردات خودروهای نو و کارکرده در نظر گرفته شد.

هرچند براساس وعده‌های داده‌شده مقرر بود در سال گذشته حدود ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد شود اما متاسفانه این تعداد وارد نشد و حتی به نظر می‌رسد کمتر از یک هزار دستگاه خودرو وارد شده است.

استیضاح وزیر قبلی صمت نیز به دلیل بی‌توجهی به تحقق وعده واردات و سامان‌دهی بازار خودرو انجام گرفت. انتظار داشتیم دولت در کنار مردم و مجلس برای ساماندهی بازار خودرو باشد.

از خودروسازان داخلی بیش‌از ۳۰سال حمایت شد، هرچند همواره بر حمایت از تولید داخل تاکید داریم اما تولیدات داخلی نیز باید از استانداردهای روز دنیا برخوردار باشند. در کشورهای توسعه‌یافته دولت‌ها بیش‌از ۵ سال از خودروسازان حمایت نمی‌کنند این در حالی است که با وجود حمایت چندساله از خودروسازان‌ داخلی هنوز این شرکت‌ها نتوانستند نظر مشتریان را تامین کنند.

خودروسازی‌ها به حیاط‌خلوت تبدیل شده‌اند. از آنجاکه رقیبی برای خودروسازان داخلی وجود ندارد بنابراین این شرکت‌ها به دنبال استفاده از تکنولوژی روز دنیا و ارتقای بهره‌وری نمی‌روند.‌

خودروسازان علاوه‌بر افزایش تیراژ تولید باید ارتقا کیفیت، کاهش هزینه سربار و تنوع محصولات تولیدی را نیز در دستورکار قرار دهند. دولت برای رفع مشکلات صنعت خودرو باید مصوبات مجلس شورای اسلامی را اجرا کند تا یک‌بار برای همیشه این موضوع حل شود.

درحال‌حاضر سایر کشورها هرساله پلت‌فرم‌های خود را به روز کرده و خودروهای جدید و ایمن تولید می‌کنند، درحالی‌که سال‌هاست در ایران پلت‌فرم‌های قدیمی مورد استفاده قرار می‌گیرند، در واقع هر سال بر قیمت افزوده شده اما از کیفیت کاسته می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =